Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem - BME -- Távközlési és Médiainformatikai Tanszék - TMIT BME - Távközlési és Médiainformatikai Tanszék - TMIT
 
 
| | | | | IW  
 
 
Önálló labor

A legfrissebb témák

Mi az a témalabor?

A lényege: A hallgató az év elején választ egy témát és vele egy egyéni konzulenst. Évközben egyéni munkarendben dolgozik (esetleg több labortárssal közösen), majd az év végén a tárgyfelelősnek írásban(elektronikusan beadva) és szóban (vetített képekkel) beszámol.
(Vesd össze az ún. "programozott labor" fogalmával: adott időpontban bemégy a laborba, ahol adott mérési utasítás alapján kell egy adott feladot "lemérned").

A tanszéken a témalabor tevékenység többféle (összesen 7!) tárgy keretében zajlik a résztvevők hallgatók szakjának, évfolyamának és szakirányának függvényében. A különféle tárgyak történeti és egyéb okokból más-más nevet viselnek, formailag más és más tárgyadatlapot, tárgykövetelményt tartalmaznak, történeti és terhelés megosztási okokból részben más és más a tárgyfelelős oktatójuk, de ettől függetlenül a tárgyak tematikája, követelmény rendszere harmonizált, lényegileg azonos.

A tárgysorozat mindkét szakon

  1. egy (infó), vagy kettő (villamos) félévig heti 2 órás bevezető tárggyal indul (2,5 illetve 3 kreditért), amit villamos szakon "főszakiránylabornak", infós szakon pedig egyszerűen "önállólabornak" hívunk
  2. majd ezt követi két félévig egy-egy heti 6 órás tárgy, amit már mindkét szakon egységesen "önállólabor"-nak hívnak
  3. ami végezetül mindkét szakon a 240 órás diplomatervezési gyakorlatban teljesedik ki.
Bővebben lásd a tantárgyak részben.
A témalabor tárgyak tematikai célja a mérnöki életben szokásos tipikus feladatok (lehetőleg az összes!) gyakorlása:
  1. A feladat specifikációjának részletes megértése, kidolgozása
  2. A szakmában, vagy a szakirodalomban az adott feladattípusra esetlegesen ismert megoldási lehetőségek felkutatása, bemutatása, elemzése.
  3. Az előző pont alapján a megoldás megtervezése, ideértve a helyes megvalósítás ellenőrzésének módját is (teszt tervek)
  4. A megoldás megvalósítása, elkészítése
  5. A megoldás ellenőrzése, értékelő elemzése
A fenti séma nagyon sokféle feladatra alkalmazható, legyen az hardver, vagy szoftver.

Mitől önálló a témalabor/önállólabor?

Ha a konzulens ezt lehetővé teszi, akkor lehet csapatban dolgozni, de néhány dologra oda kell figyelni: A témalabor tárgyak tematikai célja a mérnöki életben szokásos tipikus feladatok (lehetőleg az összes) gyakorlása (lásd a témalabor fogalmi definícióját). Ezeket minden hallgatónak önállóan gyakorolnia kell (az összeset!), még ha esetleg csoportban is dolgozik. Ezért általában nem fogadható el, ha egy csapatban valaki csak "dokumentál", és valaki csak "kódol". Hangsúlybeli, aránybeli különbségek (akár jelentősek is) persze lehetnek a csapattagok között, de mindenkinek minden tevékenységfajtával foglalkoznia kell valamennyit. Adott esetben a tárgyfelelős előírásai szerint a csapattagok készíthetnek (részben) közös írásbeli és/vagy szóbeli beszámolókat, de ezekből mindenesetben kideríthetőeknek kell lenni az egyéni csapattagok egyéni részfeladatainak és azok megoldásának.

Milyen tantárgyak tartalmaznak "témalabort" és azok hogyan épülnek egymásra?

Az alábbi táblázat bemutatja az egyes tárgyak egymásra épülését. A "témalabor" tárgyak vonulatát a hallgató (ideális esetben) ugyanazon témán és ugyanazzal a konzulenssel tölti, de természetesen a félévhatárokon van mód váltásra.  A színkódok jelentése:

A sárga hátterű cellák jelentik a heti 2 kontakt órás, azaz 3, vagy 2,5  kredites tárgyakat
Az okkersárga hátterű cellák jelentik a heti 6 kontakt órás, azaz 8 kredites tárgyakat
A piros hátterű cellák jelentik a diplomatervezést (30 kredit)

Jöjjenek tehát a tárgyak:

Minta-
tanterv
Műszaki Informatika szak szakirányai:
"Média informatika" és
"Internet és infokommunikációs
alkalmazásai"
Villamosmérnöki szak szakirányai:
"Távközlés és Telematika" főszakirány
6. sz. (nincs ilyen) VITT3054 (tárgy honlap),
| tárgyf.: Horváth Gy.
| Főszakirány labor. I.
7. sz.
VITT4353 (tárgy honlap),
| tárgyf.: Fehér G.
| Önállólab. Inf. 7. sz.
\-+->VITT4034 (tárgy honlap),
   | Tárgyf.: Horváth Gy.
   | Főszakirány labor. II.
8. sz.
\-+->VITT4330 (tárgy honlap)
  | tárgyf.: Fehér G.
  | Önállólab. Inf. 8. sz.
  \-+->VITT4077 (honlap),
    | tárgyf.: Kovács P.
    | Önállólab. Vill. 8. sz.
9. sz.
  \-+->VITT5219 (tárgy honlap),
    | tárgyf.: Vámos P.
    | Önállólab. Inf. 9. sz.
    \-+->VITT5037 (honlap),
      | tárgyf.: Kovács P.
      | Önállólab. Vill. 9. sz.
10. sz.
    \->VITT5282 (honlap),
      Üint.:Kis-Szölgyémi F-né
      Diplomaterv. (Info. szak)
      \->VITT5147 (honlap),
        Üint.: Kis-Szölgyémi F-né
        Diplomaterv. (Vill. szak)

A téma választás algoritmusa?

  1. Böngéssz az aktuális témakiírások között, lásd fent, és válassz 1-2-3 szimpatikus témát.
    Feltétlenül beszélj interaktívan a szimpatikus témák konzulenseivel (telefonon, vagy személyesen). Ha szükséges, akkor ehhez kérj találka időpontot tőlük emailben. Faggasd ki, hogy mit lehet tudni a feladatról, lásd: Milyen témát válasszak?
  2. Ha megegyeztetek, akkor végezd el az adott tárgy adott félév-eleji kötelező adminisztrációs és/vagy programozott mérési feladatait.
    Az adminisztrációs feladatok hasonlóak, de az aktuális tárgyfelelős szájaíze szerint vannak kisebb-nagyobb eltérések. Ez ügyben nézd meg
    • a tárgy tárgykövetelményét(!)
    • a tárgy, vagy a tárgyfelelős honlapját, ahol adott esetben fontos, a tárgykövetelményekben nem szerpelő hirdetményt találhatsz. Ezeket a hirdetményeket a tárgyfelelősök tudottnak veszik!
  3. Miután elvégezted a kötelező év eleji feladatokat, tennivalókat (lásd a vonatkozó tárgyakat) kezdj el dolgozni a konzulenseddel egyeztett feladaton, a vele egyeztetett tempóban

Mire figyeljek témaválasztáskor?

    A téma legyen perspektivikus, azaz több féléven keresztül művelhető! Ideális esetben legyen diplomatervezésig vihető! A 6 hét diplomatervezési gyakorlat nagyon kevés, friss témával indítva nagyon nehéz egy gömbölyű diplomamunkát csinálni.
    Faggasd ki a konzulenst a munka jellegéről! Mondjuk az "Ismerkedés az internet világával" egysoros témacím rejthet akár a sorbanállási elméletre alapozó matematikai jellegű feladatot is! Erre ne a félév során kelljen rájönnöd.
    Ha a diploma után szeretnél esetleg drsz. képzésben részt venni, akkor a sikeres felvételihez majdan publikációs pontok is kellenek. Ezt legegyszerűbben (és nem mellékesen legolcsóbban) I-II-III. helyezést elérő TDK dolgozatokkal lehet elérni. Ehhez hasznos olyan témát keresni, amiből TDK-zni lehet
    Nem készül-e esetleg a konzulens félévközben hosszabb időre külföldre? A "távkonzultálás" (értsd Interneten keresztül) összeszokott konzulens és hallgató között akár működhet is (de lehet problémás is!), de induló projektek esetén különösen kockázatos.